به وبلاگ گروهی معلمان ریاضی راهنمایی کشور خوش آمدید
امتحان رياضي سوم راهنمايي - استان خوزستان

امتحان رياضي سوم راهنمايي - استان خوزستان - سال92


92-2-28            92-3-18                92-6-9

                                                                  


+ علی فلاح - شنبه 1393/02/06 - ساعت 10:34


آموزش مجازی دایره( جهت استفاده در کلاسهای هوشمند)

وضعیت خط و دایره نسبت به هم

?

+ آیت کریمی - یکشنبه 1392/11/20 - ساعت 10:3


بررسی رابطه فیثاغورس متاسفانه پدید آورنده محترم اثر را نمیدانم کیست

یکی از بینهایت حالت های ممکن که مورد بررسی قرار گرفته است

 رابطه فیثاغورس a2=b2+c2


pythagoras-theorem-proof-image

a2×f=b2×f+c2×f

با تشکر از آقای وحید عسگری بابت اصلاح این پست 


+ مهناز خوبی - جمعه 1392/05/18 - ساعت 22:22


آموزش مجازی جمع دو بردار


آموزش جمع دو بردار

سپاس فراوان از جامعه مجازی پویا


+ آیت کریمی - دوشنبه 1391/12/21 - ساعت 12:25


اثبات رابطه فیثاغورس


Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/

دو مربع مساوی به ضلع a+b را به صورت بالا قسمت کرده ایم در شکل یک دو خط موازی با اضلاع a+b نظیر شکل رسم کرده ایم. در شکل دوم نیز مربع به ضلع c را مانند شکل، درون مربع به ضلع a+b ایجاد کرده ایم، داریم:

Image Hosted by Free Photo Hosting at http://www.iranxm.com/

این اثبات برای دانش آموزان سال سوم راهنمایی نیز به راحتی قابل درک و تفهیم است از دانش آموزان بخواهید که برای شکل 3 تساوی هایی نوشته و تساوی فیثاغورس را کشف کنند. این کار برای دانش آموزان بسیار جذاب است.

همکار عزیزان جهت مشاهده 98 اثبات برای رابطه فیثاغورس اینجا کلیک نمایند.(باتشکر از آقا/خانم امین الرعایااز بابت لینک)


+ یاسین خنیده - چهارشنبه 1391/12/16 - ساعت 21:1


نمونه سوال امتحان نهایی ریاضی سوم 91/6/1


امتحان شهريورماه ریاضی سوم - استان خوزستان




+ علی فلاح - سه شنبه 1391/12/08 - ساعت 6:0


نمونه سوال امتحان نهایی ریاضی سوم 91/2/19

امتحان نوبت دوم ریاضی سوم - استان خوزستان


برچسب‌ها: نمونه سوال, امتحان نوبت دوم, رياضي خوزستان

+ علی فلاح - سه شنبه 1391/11/24 - ساعت 17:30


کتابهای الکترونیکی ورق زن

کاری بسیار جالب از آذین برد

سوم راهنمایی

دیدن تعداد :   مرتب سازی بر اساس :   نوع مرتب کردن :  
کتاب الکترونیکی آمادگی دفاعی سوم راهنمایی (پسران) 27 Aug : 15:13 جواد فیض اله زاده 6.68 مگابايت

کتاب الکترونیکی تعلیمات اجتماعی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:18 جواد فیض اله زاده 6.28 مگابايت

کتاب الکترونیکی فارسی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:19 جواد فیض اله زاده 10.16 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن سوم راهنمایی 27 Aug : 15:21 جواد فیض اله زاده 10.88 مگابايت

کتاب الکترونیکی جغرافیا سوم راهنمایی 27 Aug : 15:22 جواد فیض اله زاده 9.75 مگابايت

کتاب الکترونیکی علوم سوم راهنمایی 27 Aug : 15:24 جواد فیض اله زاده 12.6 مگابايت

کتاب الکترونیکی پیام های آسمان سوم راهنمایی 27 Aug : 15:25 جواد فیض اله زاده 6.77 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش قرآن سوم راهنمایی 27 Aug : 15:26 جواد فیض اله زاده 9.49 مگابايت

کتاب الکترونیکی ریاضی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:28 جواد فیض اله زاده 9.03 مگابايت

کتاب الکترونیکی تاریخ سوم راهنمایی 27 Aug : 15:28 جواد فیض اله زاده 10.97 مگابايت

کتاب الکترونیکی انگلیسی سوم راهنمایی 27 Aug : 15:40 جواد فیض اله زاده 5.48 مگابايت

کتاب الکترونیکی عربی سوم راهنمایی 08 Sep : 13:03 جواد فیض اله زاده 12.56 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان فارس سوم راهنمایی 08 Sep : 13:07 جواد فیض اله زاده 24.51 مگابايت

کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان مازندران سوم راهنمایی 08 Sep : 13:12 جواد فیض اله زاده 24 مگابايت

کتاب الکترونیکی آمادگی دفاعی مخصوص دختران سوم راهنمایی 08 Sep : 13:16 جواد فیض اله زاده 11.43 مگابايت

کتاب های دوم راهنمایی



دیدن تعداد :
  مرتب سازی بر اساس :   نوع مرتب کردن :  
نام تاریخ ایجاد کننده اندازه دانلود
دانلود
کتاب الکترونیکی عربی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:41 جواد فیض اله زاده 12.34 مگابايت 2635
کتاب الکترونیکی تعلیمات اجتماعی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:43 جواد فیض اله زاده 6.51 مگابايت 1007
کتاب الکترونیکی انگلیسی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:43 جواد فیض اله زاده 6.52 مگابايت 1330
کتاب الکترونیکی فارسی دوم راهنمایی 27 Aug : 15:44 جواد فیض اله زاده 9.97 مگابايت 1160
کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن دوم راهنمایی 27 Aug : 15:49 جواد فیض اله زاده 13.2 مگابايت 1109
کتاب الکترونیکی جغرافیا دوم راهنمایی 27 Aug : 15:55 جواد فیض اله زاده 8.24 مگابايت 806
کتاب الکترونیکی علوم دوم راهنمایی 27 Aug : 15:56 جواد فیض اله زاده 12.24 مگابايت 1058
کتاب الکترونیکی پیام های آسمان دوم راهنمایی 27 Aug : 15:56 جواد فیض اله زاده 7.98 مگابايت 1930
کتاب الکترونیکی قرآن دوم راهنمایی 27 Aug : 15:57 جواد فیض اله زاده 6.9 مگابايت 1257
کتاب الکترونیکی ریاضی دوم راهنمایی 27 Aug : 16:02 جواد فیض اله زاده 11.28 مگابايت 1157
کتاب الکترونیکی تاریخ دوم راهنمایی 27 Aug : 16:04 جواد فیض اله زاده 6.12 مگابايت 811
کتاب الکترونیکی آموزش حرفه و فن استان فارس دوم راهنمایی 08 Sep : 12:54 جواد فیض اله زاده 28.08 مگابايت 525

برگرفته از

http://www.azinboard.com


+ ولی الله حسینی - دوشنبه 1391/10/18 - ساعت 18:54


فایل های فلش برای تدریس بهتر ریاضی راهنمایی


+ ولی الله حسینی - دوشنبه 1391/10/18 - ساعت 18:45


بازی فلش عبارتهای جبری مخصوص کلاس سوم و دوم راهنمایی

سلامی دوباره به همکاران و اساتید محترم ریاضی
برای انجام بازی روی عکس کلیک کنیدچند روزی هست که دانش آموزان کلاس سومی  می پرسند کی قراره بریم اتاق کامپیوتر و با نرم افزارهای شما کار کنیم؟ آخه هر دو هفته یکبار میریم اتاق کامپیوتر و با 5-6 تا سیستم موجود در مدرسه بازیها و نرم افزارهای ریاضی و همینطور فایلهای جئوجبرا رو کار میکنیم.

به همین خاطر یک بازی فلش مربوط به قسمت عبارتهای جبری ساختم که هفته ی آینده این مبحث رو به کمک اون مروری دوباره بکنیم.

پیشنهاد میکنم اگر مدرسه شما هم این امکان رو داره حتماً یکبار هم شده امتحان کنید و نتایج مثبت اون رو ببینید.یا فایل رو به خود بچه ها بدین تا توی منزل باهاش کار کنند.

درباره بازی:
توی این بازی 4 نوع سئوال مختلف از کاربر پرسیده میشه.

الف)ساده کردن عبارتهای جبری با دو جمله متشابه مثل: 6a-11a
ب)ساده کردن عبارات جبری 4جمله ای با دو نوع جمله متشابه مانند:  5x-3y-9x+4y
پ)ضرب یک عدد در عبارت جبری:7(5x-9y)

ت)ضرب دو عدد مختلف در دو جمله مختلف مانند: (5x)8+6(-9y)  البته اینجا خوب نمیشه نوشت

هر مرحله 20 سئوال داره که هر 5 تا سئوال از یکی از انواع سئوالات بالاست.

من خودم نمره1تا20 که بچه ها از کار با این بازی ها کسب میکنند رو به عنوان یک نمره مستمر مربوط به اون مبحث براشون در نظر میگیرم.این عاملی میشه که توی اتاق کامپیوتر مدرسه با حساسیت و جدیت بیشتری این بازی ها رو انجام بدهند. 

برای راحتی دانش آموزان در تشخیص اعداد و حروف ، یک فونت ویژه طراحی کرده ام که عددهاش فارسی و حروفش انگلیسیه.یعنی شبیه همون عبارات جبری که دانش آموزان توی دفترهاشون می نویسند رو اینجا تایپ خواهند کرد.از افکتهای تصویری و صوتی و موزیک متن هم استفاده شده تا کار زیباتر بشه.
در هر مرحله یک نمونه تمرین حل شده به کاربر نشون داده میشه تا در جریان حل اینگونه سئوالات قرار بگیره
بیشتر توضیح نمیدم برای انجام دادن بازی یا دانلود اون با حجم 150 کیلوبایت روی عکس بالا و یا
اینجا کلیک کنید.
مثل میشه منتظر نظرات و انتقادات سازنده همه شما خوبان هستم.

برچسب‌ها: بازی عبارات جبری, بازی ریاضی, بازی فلش ریاضی, ساده کردن عبارات جبری, ضرب عدد در عبارت جبری, بازی ریاضی دوره راهنمایی

+ محسن مرادیان - جمعه 1391/09/17 - ساعت 0:23


یک بازی فلش برای تقویت مهارت "پیدا کردن حاصل جمع اعداد صحیح بصورت ذهنی"

 با سلامی دوباره خدمت دوستان و همکاران عزیز

در دوره راهنمایی وقتی دانش آموزان با مفهوم جمع اعداد صحیح آشنا شدند و بدست آوردن حاصل جمع رو با نوشتن راه حل مربوطه(روش قرینه یابی و مختصرنویسی) یاد گرفتند لازم هست که روش بدست آوردن حاصل جمع اعداد صحیح بصورت ذهنی رو هم یاد بگیرند تا بعدها در قسمت جمع اعداد گویا بتوانند بعد از مخرج مشترک گرفتن از دو کسرگویا ، برای ساده کردن عبارت صورت آن کسر استفاده کنند.


درباره بازی:طراحی این بازی
به منظور تقویت مهارت" پیدا کردن ذهنی حاصلجمع اعداد صحیح" در دانش آموزان دوره راهنمایی بوده است.
بازی حاصل جمع اعداد صحیح به روش ذهنی
دانش آموز باید پاسخ هر جمع  که از او خواسته شده را در بین دسته ای از گلها پیدا کند. بعضی مواقع برای پیدا کردن جواب در لابه لای گلها باید بگردد و بعد از پیدا کردن جواب روی آن دبل کلیک کند تا امتیاز مربوطه را کسب کند.

هر آزمون شامل 20 سئوال میشه و اگر دانش آموز پاسخ اشتباهی را انتخاب کند ،پاسخ صحیح به او نشان داده میشه.سئوالات بطور کاملاًتصادفی  انتخاب میشوند و امکان حفظ کردن سئوالات نیست.
بازی
در دو سطح معمولی و پیشرفته طراحی شده است که در سطح پیشرفته سه عدد صحیح با هم جمع میشوند.

برای جذاب تر شدن بازی از رنگهای متنوع و افکت های صوتی و موزیک استفاده شده است.

ختم کلام:

امیدوارم این بازی مورد توجه شما قرار بگیره و اون رو در اختیار دانش آموزان خودتون قرار دهید.
اگر پیشنهاد ایده  یا انتقادی راجع به بازی داشتید در قسمت نظرات مطرح بفرمایید.

تابحال چند تا بازی آموزشی ریاضی دیگه هم طراحی کرده ام که میتونید اونها رو در اینجا مشاهده کنید

برای دیدن بازی و یا دانلود آن (با حجم170کیلوبایت) روی تصویر بالا کلیک کنید.


+ محسن مرادیان - دوشنبه 1391/06/13 - ساعت 19:18


9 دوره آزمون

سؤالات 9 دوره آزمون ورودی به دبیرستان های نمونه دولتی از سال تحصیلی (82-81) تا (90-89)

شامل: "تعلیمات دینی ، ادبیات ، علوم تجربی ، ریاضی و . . . "

828588
838689
848790

برچسب‌ها: نمونه سؤال ورودی دبیرستان های نمونه دولتی

+ علیرضا حافظی نسب - چهارشنبه 1391/03/17 - ساعت 17:50


گنج آزمون ریاضی

گنج آزمون ریاضی

با نزدیک شدن به ماه خرداد ، از صفحه گنج آزمون وبلاگ بنده که حاوی انواع نمونه سوالات ریاضی راهنمایی در پایه های مختلف است بازدید فرمایید و سوالات مورد نظر خودتون رو دانلود کنید

امیدوارم نمونه سوالات و مطالب مندرج ، برای همکاران عزیز مفید باشد.

 توجه : این صفحه در وبلاگ من هر هفته تا خردادماه  به روز میشود !!!!!!!!!!!

روی آیکن زیر کلیک کنید


+ آیت کریمی - یکشنبه 1391/02/03 - ساعت 15:25


تکلیف عید

سلام خدمت همه ی همکاران عزیز

من قصد دارم به دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی ام پیشنهاد بدم که توی ایام عید نوروز از یکی از مباحث درسی کلیپی تهیه کنند و به عنوان نمره ی بخش تهیه و تولید اثر در نمره مستمر اون رو لحاظ کنم.

به این صورت که دانش آموز یک مبحث درسی رو به انتخاب خودش بخونه و وقتی که خوب مسلط شد شروع کنه به تدریس اون موضوع و از تدریس خودش به کمک موبایل فیلم بگیره ، و این فیلم رو بعد از عید به دبیر تحویل بده .

البته این پروژه رو با توجه به شرایط مالی خیلی از دانش آموزان اختیاری گذاشتم و نمره اضافی برای اون در نظر گرفتم.

اگر دانش آموزانم کلیپ های خوبی تهیه کردند  اونها رو توی وبلاگ قرار خواهم داد تا شما رو از تجارب این کار با اطلاع کنم.

نظر شما چیه ؟ موافقید ؟ نظر اصلاحی دارید ؟

بعد از مدتها به وبلاگ برگشتم و به امید خدا در کنار شما خواهم بود .( در مورد برگشتنم و مدیریت وبلاگ در یک فرصت مناسب صحبت خواهم کرد.)

یه صفحه ی جدید ایجاد کردم به نام دانلود ابزارهای آموزشی که از طریق منوی اصلی وبلاگ ( سمت راست بالا ) قابل دسترس هست . و به مرور زمان اون رو آپدیت میکنم. همکاران عزیز هم اگر فایل آموزشی یا فلش یا نرم افزاری سراغ دارند که میتونه مورد استفاده بقیه دوستان قرار بگیره ، آدرسشو ایمیل کنند تا با نام خودشون توی اون صفحه قرار بدم. خدمات جانبی دیگه ای هم توی اون صفحات قرار داده خواهد شد.

یه صفحه جدید هم ایجاد شده برای ارتباط آسانتر با مدیر وبلاگ و تقاضای عضویت.

دانلود ابزار های آموزشی

صفحه ارتباط با مدیر و تقاضای عضویت


+ عبدالحمید پهلوزاده - دوشنبه 1390/12/22 - ساعت 7:2


جند نمونه سوال

۱. سوم راهنمایی            دانلود فایل

۲.اول راهنمایی               دانلود فایل

 


+ رضا دستورانی - پنجشنبه 1390/11/13 - ساعت 14:50


فلش جالب برای رابطه فیثاغورس


+ رضا دستورانی - پنجشنبه 1390/11/13 - ساعت 14:37


معرفی یک وبلاگ جالب

وبلاگ گروهی معلمان ریاضی شهرستان جغتای

 برای ورود به وبلاگ کلیک نمایید


+ رضا دستورانی - پنجشنبه 1390/11/13 - ساعت 14:7


بازی آموزشی:مختصات نقطه و بردار

آموزش مختصات نقطه و بردار را با یک بازی فلش کامل کنید

سلام

در این بازی ریاضی که بصورت فلش تهیه کرده ام دانش آموز باید مختصات نقطه های واقع در صفحه مختصات را بدست آورد.(تمرین پیدا کردن مختصات نقطه و بردار در دستگاه مختصات دکارتی) 
سپس با آن نقاط یک بردار درست میشود که باید مختصات آن را نیز بنویسد.
در هر مرحله ۱۰ سئوال بطور تصادفی و غیر تکراری پرسیده می شود.
اگر کاربر در دادن پاسخ تعلل کند برنامه بطور هوشمند متوجه شده و امکان مشاهده جواب را فراهم می آورد ولی از امتیاز وی ۲۰ نمره کسر میکند.
برای دیدن بازی و یا دانلود اون(باحجم100کیلوبایت ناقابل) روی شکل زیر کلیک کنید.
منتظر دریافت نظرات و یشنهادات شما عزیزان، در جهت رفع مشکلات احتمالی اون هستم.

 

پی نوشت:

چندی پیش این بازی رو توی کارگاه کامپیوتر مدرسه به همراه دانش آموزان انجام دادیم و برای اولین بار چهره خندان و متفکر و با انگیزه بچه ها رو به هنگام حل مسائل ریاضی دیدیم.و جالب این که بعد از اتمام ساعت به زور تونستیم اونها رو از کارگاه بفرستیم بیرون.دقیقاْ برعکس کلاسهای معمول خودمون که به زور میشه بعد از صدای زنگ یک دقیقه بیشتر اونها رو توی کلاس نگه داشت.
برای خودم تجربه ی خیلی جالبی بود
خوشحال میشم تجربیات مشابه شما اساتید رو هم بشنوم .


+ محسن مرادیان - شنبه 1390/10/10 - ساعت 13:12


نحوه کشیدن یک نوع از رسم های هندسی کتاب ریاضی

   نحوه کشیدن یکی از رسم های هندسی
 
با سلام
توی کتاب ریاضی دوم و سوم راهنمایی رسم هایی داریم که شبیه شکل زیر هستند.
ترسیمات هندسی کتاب ریاضی
 
یک فایل فلش تهیه کرده ام که نحوه ترسیم رو به صورت قدم به قدم به دانش آموزان نشون میده.
امیدوارم مورد استفاده شما و دانش آموزانتون قرار بگیره.
اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید خوشحال میشم که بیان بفرمایید.
 
 
 
اگر قادر به دیدن فایل فلش نیستید برای دریافت فلش پلیر روی دکمه زیر کلیک کنید
Download Adobe Flash Player

+ محسن مرادیان - دوشنبه 1390/09/07 - ساعت 2:17


امتحان مستمر ماه مهر

آزمون ریاضی مستمر ویژه ماه مهر  ( 5 نمره ای )

پایه اول راهنمایی ( تا صفحه 32 )  

پایه دوم راهنمایی ( تاصفحه 28 )   

پایه سوم راهنمایی  ( تاصفحه 18) دو نمونه :    &   


+ آیت کریمی - یکشنبه 1390/08/08 - ساعت 21:4


مکمل ریاضی

قابل توجه دبیران و دانش آموزان عزیز

مکمل کتاب ریاضی سوم راهنمایی ( به همراه سوالات ریاضی خرداد 90 شهر تهران)

مولفان : اشرفی - جوانی - ده نشین - زنگی - عباسی - قدیدی و مختاری

                                                 



+ آیت کریمی - پنجشنبه 1390/07/21 - ساعت 14:48


بازی های فلش ریاضی

بازیهای جالب از درسهای ریاضی )برای آموزش بهتر مطالب ریاضی به دانش آموزان

جهت دانلود کلیک کنید 

بهاربيست                   www.bahar-20.com


+ رضا دستورانی - چهارشنبه 1390/05/05 - ساعت 14:13


پیک نوروزی با طعم ریاضی و بهار

 

پیک های نوروزی برای دانش آموزان راهنمایی

 پیک نوروزی برای سال اولی ها

  پپک نوروزی برای سال دومی ها

 پیک نوروزی برای سال سومی ها

 

با تشکر از زحمات همکار خوبم جناب

محمد صفایی راد


+ روح الله رستمی - یکشنبه 1389/12/22 - ساعت 7:20


آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از بین دانش آموزان غیر سمپادی در یک مرحله در مورخه ۱۶/۲/۹۰ برگزار می گردد!!!!!....

امسال ظاهرا سمپاد سنگ تمام گذاشته و دروس دیگری* را هم در آزمون اضافه کرده که تعجب بر انگیز است

۱- ریاضی :تعداد سوال ۳۰- ضریب ۴- ۴۵دقیقه

۲-علوم تجربی تعداد سوال ۲۰- ضریب ۳- ۲۰دقیقه

۳-ادبیات فارسی :تعداد سوال ۱۰- ضریب ۱- ۱۰دقیقه

۴-دینی وقرآن*:تعداد سوال ۱۰- ضریب ۱- ۱۰دقیقه

۵- علوم اجتماعی*:تعداد سوال ۱۰- ضریب ۱- ۱۰دقیقه

به امید موفقیت همه دانش آموزان درسخون و با استعداد ایرانی

معاون آموزشی و تربیتی سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان گفت: آزمون ورود به دوره­ي متوسطه مدارس استعدادهای درخشان برای سال تحصیلی 91-1390 به صورت تکمیل ظرفیت و در یک مرحله برای داوطلبان واجد شرایط پایه سوم راهنمایی برگزار می گردد.

سیدمحمدطباطبایی گفت: براساس مصوبه جلسه مورخ 23/10/89 هیأت امنای سمپاد، دانش­آموزان سال سوم راهنمايي مدارس استعدادهاي درخشان از شركت در اين آزمون معاف هستند.

وي گفت: مراحل طراحي سئوالات، تصحيح اوراق و اعلام نتيجه آزمون مطابق سياست­هاي ستاد مركزي سمپاد، بر عهده ادارات كل آموزش و پرورش استان­ها مي باشد.


+ ولی الله حسینی - چهارشنبه 1389/12/18 - ساعت 23:25




برای مشاهده و دریافت تعدادی از فلش های آموزش ریاضی اینجا کلیک کنید.

هم چنین ؛ برای دانلود سؤالات تستی "بخشی از مباحث پایه ی سوم راهنمایی" اینجا کلیک کنید.


+ علیرضا حافظی نسب - شنبه 1389/10/18 - ساعت 23:41


آزمون های کوئیز (آزمونک)

همانطور که همکاران گرامی می دونند ارزشیابی های مستمر یکی از ارکان اصلی آموزش ریاضی هست.بنابراین با اجرای درست ارزشیابی های کلاسی می توانیم گام مهمی در این عرصه برداریم.حال چگونه می توانیم این ارزشیابی ها را پربارتر کرده و نتایج آن را در رفتار یادگیری دانش آموزانمان مشاهده کنیم.یکی از این روش ها آزمون های کوئیز یا همان آزمونک ها  هستند که نیاز به تدارک خاصی ندارد و با وقت و هزینه بسیار کمی قابل اجراست و می توان هرجلسه یا یک جلسه در میان ان را اجرا کرد.

ولی باید توجه داشته باشیم که برای بهتر برگزار کردن این آزمونک ها بهتر از سوال های متفاوت برای افراد هر گروه استفاده شود.به طور مثال اگر گروه ها ۴ نفری هستند برای نفرات اول گروه ها که همان سرگروه ها هستند یک نوع سوال و برای نفرات دوم هم همین طور و ....

با متفاوت بودن سوال ها می توانیم به تفاوت های فردی دانش آموزان هم توجه کرده و سطح یادگیری هر یک را با توجه به توانایی اش بسنجیم. برای اینکه وقت کلاس بیخودی تلف نشود می توانیم قبل از کلاس  یک برگی آ۴ را ۴قسمت کرده و ۲سوال متفاوت از درس جلسات قبلی در هر کدام نوشته و از هرکدام به تعدام لازم کپی تهیه کنیم و  تصحیح آنها را هم به خارج از کلاس موکول کنیم.بعد از تصحیح دانش آموزان اشکالات خود را درست کرده و این برگه ها را در پوشه ای به نام پوشه کار نگهداری می کنند.

http://mathclub2.blogfa.com

نظر شما چیست ؟


+ روح الله رستمی - یکشنبه 1389/08/16 - ساعت 0:7


رسم هاي رياضي سوم راهنمايي

اين هم رسم هاي كتاب رياضي سوم راهنمايي اميدوارم مورد پسند باشه.


اگه استفاده كرديد لطف كنيد نظر هم بديد.

 

برای دانلود رسم های کتاب ریاضی سوم راهنمایی بر روی لینک زیر کلیک کنید. 

لینک کمکی

www.math-moallem.blogfa.com


+ ایمان رحیمی - یکشنبه 1389/08/09 - ساعت 6:37


توسعه دروس

فهرستی از سوالات مربوط به توسعه دروس که دبیران محترم  ریاضی می توانند آنهارا به عنوان فعالیت خارج از کلاس جهت پرورش واگرایی ذهن دانش آموزان فعال در کلاس مطرح نمایند.

pdf

word

 حل مسئله قلب تپنده ی ریاضیات است

معلمی خوب است که دانش آموزان را به کنجکاوی و پرسش بیشتر برمی انگیزد.

 (  دکتر شعاری نژاد  )


+ روح الله رستمی - چهارشنبه 1389/07/28 - ساعت 0:46




تبدیل واحد

براي تبديل واحدها به يکديگر مي توان فنون مختلفي به کار برد . که گاه به خاطر سپردن تمامي آنها بسيار وقت گير بوده و بازده لازم هم ندارد . در اين قسمت نرم افزاري را مشاهده مي کنيد که مي تواند واحدها را به يکديگر تبديل نمايد.

مشاهده نرم افزار تبديل واحدها


+ فریده رنجبر - پنجشنبه 1389/06/25 - ساعت 17:59


ترفند در ضرب اعداد

این مطلب در مورد ریاضیات راهنمایی می باشد ...

...

...

با این ترفند شما می توانید هر دو عدد از ۱۱ تا ۱۹ را بدون استفاده از ماشین حساب به سرعت در ذهن خود ضرب کنید .

در این جا به طور مثال ۱۶*۱۹ را ازمایش می کنیم .

مرحله اول : عدد بزرگتر را با یکان عدد کوچکتر جمع کنید.(یعنی ۲۵=۶+۱۹ )و در جلوی حاصل جمع صفری قرار دهید .(۲۵۰)

مرحله دوم : یکان دو عدد را در هم ضرب کنید و با عدد قبلی جمع کنید .(۵۴=۶*۹ و ۳۰۴=۵۴+۲۵۰)

جواب ما ۳۰۴ است .

اگر این عمل را چند بار تکرار کنید به راحتی در چند ثانیه می توانید ضرب های دو رقمی زیر ۲۰ رو حل کنید.


+ اویس قربانی - یکشنبه 1389/04/20 - ساعت 11:59


گندم و شطرنج

حل مسئله صفحه 12 کتاب سال سوم راهنمایی مسئله ی گندم و  پادشاه رو به صورت  زیر مطرح کرده :

"در صفحه شطرنج و در خانه اول ، یک دانه گندم  و در خانه دوم دو برابر خانه اول و در خانه سوم دو برابر خانه دوم گندم قرار دهید . و به همین ترتیب پیش بروید " 


ابوریحان بیرونی در کتاب "اثار الباقیه عن القرون الخالیه " مسئله بالا رو حل کرده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ادامه مطلب

+ احسان رضایی - شنبه 1388/12/15 - ساعت 21:41


تعداد مقسوم علیه ها و مجموع مقسوم علیه های یک عدد

نحوه پيدا كردن تعداد مقسوم عليه هاي يك عدد و همچنين روش تعيين مجموع مقسوم عليه

 هاي يك عدد "با استفاده از تجزيه ي اعداد به حاصل ضرب عوامل اول" از جمله روابطي هستند

 كه معمولا در كتب مختلف ويژه مقطع راهنمايي بدون كمترين توضيحي آمده است.

به همين جهت مناسب ديدم با ذكر چند مثال

 "در راستاي يافتن روابط مورد نظر،  توسط  دانش آموزان "

تا حدودي به توضيح مطلب پرداخته شود.

در صورت تمایل، این مبحث را در "ادامه مطلب" را ببینید 


ادامه مطلب

+ علیرضا حافظی نسب - شنبه 1388/08/30 - ساعت 17:21


تست کردن اول یا مرکب بودن یک عدد طبیعی

اگر می خواهید بدانید عدد طبیبعی مورد نظر شما عدد اول(عدد اول عددی است که غیر خودش و یک مقسوم علیه دیگری نداشته باشد.) است یا مرکب . به لینک زیر مراجعه کرده عدد مورد نظرتان را در قسمت Number to Check یاداشت کنید و سپس روی کلید پایین کلیک کنید اگر is prime.نوشته شود یعنی آن عدد اول است در غیر این صورت یک عامل آن نوشته می شودچون سایت جالبی است توصیه می کنم یک بار هم که شده به آن  سر  بزنید .

تست عدد اول 


+ ولی الله حسینی - یکشنبه 1388/07/26 - ساعت 23:43


تدریس فعالیت صفحه 2 کتاب ریاضی سال سوم راهنمایی

فعالیت صفحه ۲ کتاب ریاضی سال سوم راهنمایی یکی از فعالیت هایی است که در قسمت بعدی کار برد دارد. اما متاسفانه خیلی خلاصه بیان شده است.  اگر این فعالیت به این صورت ارائه می شد بهتر بود:

?  مجموعه مضرب هاي طبيعي عدد ۳ را بنويسيد سپس مشخص کنید که هر کدام از مضرب های عدد ۳ مرکب است یا اول؟

...

۳×...

۳×...

۳×...

۳×۲

۳×۱

ضرب عددهای طبیعی در عدد ۳

 

 

 

 

 

۳

مضرب های طبیعی عدد ۳

 

 

 

 

 

 

اول / مرکب

  • مضرب هاي عدد ۳را تا كجا می توانید ادامه دهید.    ................
  • بیستمین مضرب عدد ۳چند است؟                        ................       
  •  این عدد مرکب است یا اول؟                                 ................
  • چهل و سومین مضرب عدد ۳ چند است؟                .................      
  • این عدد مرکب است یا اول؟                                 .................
  •  بقيه مضرب های عدد ۳  اول هستند يا مركب؟        .................
  • دلیل خود را  بگویید.  .........................................................................
  • عدد 3 مركب است يا اول؟                      ™ مرکب                   ™ اول
  • تمام مضرب هاي عدد ۳ مركب هستند.     ™ بله                       ™ خیر
  • كدام مضرب های عدد ۳  اول و كدام مركب هستند؟         ...................

?  مجموعه مضرب هاي طبيعي عدد ۴  را بنويسيد سپس مشخص کنید که هر کدام از مضرب های عدد ۴ مرکب است یا اول؟

...

۴×...

۴×...

۴×...

۴×۲

۴×۱

ضرب عددهای طبیعی در عدد ۴

 

 

 

 

 

۴

مضرب های طبیعی عدد ۴

 

 

 

 

 

 

اول / مرکب

  • مضرب هاي عدد ۴ را تا كجا می توانید ادامه دهید.    .................
  • بیستمین مضرب عدد ۴ چند است؟                        .................        
  • این عدد مرکب است یا اول؟                                 .................
  • چهل و سومین مضرب عدد ۴ چند است؟                ................. 
  • این عدد مرکب است یا اول؟                                 .................
  • بقيه مضرب های عدد ۴  اول هستند يا مركب؟         ..................
  • دلیل خود را بگویید.               ................................................
  • عدد ۴مركب است يا اول؟                           ™ مرکب                 ™ اول
  • تمام مضرب هاي عدد ۴ مركب هستند.         ™ بله                     ™ خیر
  • كدام مضرب های عدد ۴   اول و كدام مركب هستند؟   ..........................

?  با توجه به فعالیتی که انجام دادید به سوالات زیر پاسخ دهید.

  • اگر عددی مرکب باشد تمام مضرب های آن مرکب است.                                                ™ درست                 ™ نادرست
  • اگر عددی اول باشد کدام مضرب آن عدد اول است؟          ........................
  • آيا مي توان گفت همه ي مضرب هاي يك عدد،  مركب اند؟ با توجه به مطالب بالا توضيح كاملي بنويسيد.

 

 

با توجه به مطالبی که در این فعالیت حل کردید:

الف) جمله های داخل کادرهای سمت چپ و راست را کامل کنید.

ب) عددهای وسط را به کادر مربوط وصل کنید

 

 

۲

 

 

۳

اگر  عددی ........  باشد 

در آن صورت

تمام مضرب های آن ........... است.

۴

اگر  عددی .........  باشد 

در آن صورت

تمام مضربهای  آن  ........... می باشد

بجز .............

۵

۶

۷

۸

 

۹

 

۱۰

 

 


+ محمد مهدی فاضلی - جمعه 1388/06/06 - ساعت 0:35


نگاهی به تدریس واقعی الگوریتم غربال

(قرار بود این مطلب را در مهرماه بنویسم تا همزمان با شروع تدریس همکاران، مطلب موضوعیت داشته باشد. اما چون بیم فراموشی می رفت آن را درج کردم. امیدوارم در شروع سال تحصیلی به کار آید)

داشتم کتاب "کارگاه حل مساله" آقای دکتر "یحیی تابش" را نگاه می کردم که دیدم در بخش "الگوریتم غربال اراتستن" مطلب را طوری بیان کرده اند که مشابه با کتاب درسی سال سوم، ‌دانش آموز و معلم به اشتباه می افتند و اهمیت این الگوریتم را متوجه نمی شوند!

تقریبا از اکثر معلمان سال سوم که روش تدریس الگوریتم غربال را می پرسم، جوابی مانند زیر می شنوم:

- عدد ١ را خط بزنید.
- چون عدد ٢ اول است. پس دور آن دایره می کشیم و مضارب ٢ را خط می‌زنیم.
- چون عدد اول بعدی ٣ است. پس دور آن را خط می کشیم ولی مضارب آن را خط می زنیم.
- چون عدد اول بعدی ۵ است. پس دور آن را خط کشیده و مضارب آن را خط می زنیم.
- اینکار را تا جایی ادامه می دهیم که مجذور عدد اولی که دورش خط کشیدیم در بین اعداد نباشد...
- اکنون اعداد باقیمانده اول هستند.

و بعد در جواب این سوال من غالبا متحیر می شوند که پس الگوریتم غربال، واقعا به چه دردی می خورد؟ اگر دانش آموز بلد باشد اعداد اول را و آنها را در ابتدا یافته و مضارب آنها را خط بزند، خوب از همان ابتدا دور آنها را خط می کشد و تمام! دیگر خط زدن مضارب این وسط چه نقشی دارد؟

جالب آنکه بعضی از بچه ها با این روش تدریس، می آیند اول مضارب 5 را خط می زنند و بعد مضارب 2 و بعد مضارب 7 و بعد مضارب 3 و همینطور درهم و برهم.... و متوجه این نیستند که چون اعداد اول کوچک برایشان شناخته شده است، قادر به انجام این کار بودند وگرنه اگر با اعداد اول بزرگ سرو کار داشتند، بدلیل ناشناس بودن آنها، هرگز نمی توانستند اینکار را انجام دهند.

...

نکته در اینست که این الگوریتم به صورت زیر است:

- عدد 1 را خط بزنید.
- عدد خط نزده بعدی کدام است؟  (پاسخ: 2)  دور آن را خط بکشید و به اندازه آن  (یعنی 2 تا 2 تا) بشمرید و اعداد را خط بزنید.
- عدد خط نزده بعدی کدام است؟  (پاسخ: 3)  دور آن را خط بکشید و به اندازه آن (3 تا 3 تا) بشمرید و اعداد را خط بزنید.
- عدد خط نزده بعدی؟ ............... و الی آخر
- اکنون اعدادی که خط نخورده اند اول هستند!

تفاوت این الگوریتم با قبلی در اینست که دانش آموز بدون دانستن اعداد اول و فقط با یافتن عدد خط نخورده بعدی و حذف اعداد با شمارش از آن عدد، می تواند تمام اعداد اول موجود را بیابد.

وگرنه با دانستن اعداد اول از همان ابتدا، دیگر حذف مضارب آنها ، کار زائدی بیش نیست!!


+ میلاد افشین منش - چهارشنبه 1388/05/28 - ساعت 3:33


جذر!!!

در كتاب رياضي سوم راهنمايي براي محاسبه جذر يك عدد ،روشي مطرح شده كه: بر خلاف روش مطرح شده در پايه دوم راهنمايي كه علي رغم تقريبي بودن با دليل و برهان عنوان مي شود ،حتي در راهنماي تدريس پايه سوم هم دليلي براي روش گفته شده بيان نمي شود و اين در حالي است كه در پايه سوم روش دقيقي را براي محاسبه جذر اعداد اعمال مي كنبم.

در اين قسمت سعي مي شود با دقت در روش جذر گرفتن پايه سوم راهنمايي دليل آن را بيابيم و حتي با همان ديدگاه،  نحوه محاسبه ريشه هاي سوم ،چهارم و . . . را نيز بیان کنیم.

چنانچه امکان استفاده از فایل " pdf " را داريد براي مشاهده بهتر و ذخيره مطلب

اینجا

کلیک کنید.

برای آغاز بحث جذر عدد 2231 را با تقريب كم تر از "يك" بدست می آوريم.

الف) از سمت راست دو رقم دو رقم جدا مي كنيم.

به اين ترتيب عدد 2231 در دو جزء  ديده مي شود و همين جا مي توانيم تشخيص دهيم كه جواب جذر 2231 دو رقمي است.

بنابراين وقتي جذر تقريبي 22 را  4 در نظر مي گيريم در واقع جذر تقريبي 2200 را  با تقريب كم تر از 10 و به روش قطع كردن 40 حدس زده ايم.

بنابراين :

                                             

ب) در مرحله بعد جواب بدست آمده"4" را در 2 ضرب مي كنيم"8" و بزرگترين عددي كه مي توانست در قرار بگيرد تا  حاصل              × 8  بيش تر از 631 نباشد را پيدا مي كرديم.

بنابراين معادل همين كار را در سمت چپ انجام دهيم.

يعني در واقع ما عدد 40 را دو برابر مي كنيم و بزرگترين عددي كه مي تواند به عدد80 اضافه شود تا حاصل              ×( +80 )  بيش تر از 631 نباشد را پيدا مي كنيم

         

                                  

و سرانجام با صرف نظر از رقم يكان عدد 631 و تقسيم آن بر 8 عدد داخل  را حدس مي زديم. لذا: درواقع جزء صحيح تقسيم 631 بر 80 را به عنوان رقم يكان پاسخ جذرمان پيشنهاد مي كنيم.

در نتيجه داريم:

                      

 بنابراين پاسخ جذر  با تقريب كم تر از :يك"   47=7+40 مي باشد.

اما بياييد دقت كنيم با عدد مورد نظرمان "2231" چه كرديم؟

اولا: 1600 يا 402 را از 2231 كم كرديم .

ثانيا: 7×(7+80) يا 7×(7+40×2) را نيز از 2231 كم كرديم

به عبارتي ديگر ما در مجموع  7×(7+40×2)+402      يا

                                                              72+(7×40)2+402         

را از 2231 كم كرده ايم ومجموع 40و 7 جواب جذر و عدد 22 هم باقي ماند

از طرفي  72+(7×40)2+402بسط 2(7+40) مي باشد

به عبارت ديگر در جذر گرفتن: بسط دوجمله ایa+b)2=a2+2ab+b)   به صورت                                  a2+(2a+b)b مورد استفاده قرار مي گيرد.

بنابر آنچه گذشت: روش مطرح شده در رياضي سوم راهنمايي براي محاسبه يك جذر جلوه اي خيره كننده از انسجام و اختصار مربع هاي دو جمله اي نهفته است.  

براي مثال وقتي جواب يك جذر 141 مي باشد،در فرايند جذر مربع 141 اينگونه از عددي كه جذز گرفته مي شود كم مي شود:

2[1+(40+100)]=1412

12+1(140)2+2(40+100)=

12+1(140)2+402+40(100)2+1002=

1(1+280)+40(40+200)+1002=

درنتيجه:                1(1+280)+40(40+200)+1002=1412

يعني: در محاسبه  جذر عددي كه پاسخ جذر آن 141 مي باشد ابتدا، حاصل 1002 سپش حاصل               40(40+200) و بعد حاصل 1(1+280) از آن كم مي شود و باقيمانده به جا مي ماند

حال مي خواهيم با استفاده از رابطه   a+b)2=a2+(2a+b)b ) ريشه دوم عدد 20000 را با تقريب كم تر از يك بدست آوريم

وقتي از سمت راست دو رقم دو رقم جدا مي كنيم عدد 20000 در سه جزء ديده مي شود پس حاصل جذر سه رقمي است و اولين عدد جواب در ارزش مكاني صدگان مي نشيند.

100 را دو برابر مي كنيم         200=(100)2=2a

و سعي مي كنيم مقدار b را در  2a+b)b)  حدس  بزنيم.

 

البته: به اين نكته دقت مي كنيم كه عدد درون با ارزش مكاني دهگان ظاهر خواهد شد.

بنابراين: تا اينجا جواب 140 را بدست آورده ايم و باز همين طور ادامه مي دهيم

280=(140)2=2a

و بار ديگر مي خواهيم مقدار b را در  2a+b)b)  پيدا كنيم.

عددي بعدي با ارزش يكان ظاهر خواهد شد پس داريم:

بنابراين جواب جذر 141 و باقيمانده 119 است.

............................تعميم...........................

براي ريشه سوم و ريشه چهارم و . . . نيز مي توان چنين فرايندي را طي كرد

a+b)3 = a3+3a2b+3ab2+ba3+(3a2+3ab+b2)b)

a+b)4 = a4+4a3b+6a2b2+3ab3+b4 = a4+(4a3+6a2b+3ab2+b3)b)

و . . .

مثال:ريشه سوم عدد 187643 را تا يك رقم اعشار  بدست مي آوريم.

رابطه مد نظر ما:   a3+(3a2+3ab+b2)b

چون مي خواهيم جواب تا يك رقم اعشار بدست آيد بايد (1×3) سه رقم اعشار داشته باشيم و براي رشه سوم سه رقم سه رقم جدا مي كنيم.

پس جواب ما دورقمي و داراي يك رقم اعشار خواهد بود  "دهم/يكان ،  دهگان"

ريشه سوم 187 بيش تر از 5 و كم تر از 6 است. البته 5 در ارزش مكاني دهگان خواهد نشست پس:

حال با توجه به a3+(3a2+3ab+b2)b مقادير 3a2    و    3a را محاسبه مي كنيم .۵۰=a

و سعي داريم: مقدار b را در  3a2+3ab+b2)b)  با ارزش مكاني يكان پيدا كنيم لذا:

در اين مرحله حدس زدن عدد بعدي راحت به نظر نمي رسد و بايد گزينه هايي را امتحان كرد.

ابتدا عدد 5 را قرار مي دهيم داريم:

41375=5(52+5×150+7500)

كه 41375 از 62643 كم تر است پس با 8 امتحان مي كنيم

70112=8(82+8×150+7500)

و اين جواب از 62643 بيشتر است در نتيجه 8 مناسب نيست و عدد 7 را قرار مي دهيم.

60193=7(72+7×150+7500)

و 60193 از 62643 كم تر است لذا 7 عدد صحيح است.

بنابراين:

براي پيشروي در محاسبه بار ديگر مقادير 3a2    و    3a  را محاسبه مي كنيم

البته تا اينجا جواب 57 را بدست آورده ايم پس a را 57 در نظر مي گيريم.

و بايستي عدد جديد را با ارزش مكاني دهم حدس بزنيم

 

بنابراين ريشه سوم 187643 تا يك روش اعشار 2/57 مي باشد و باقيمانده نيز 752/493 مي باشد.

در ضمن با رسم شكل نيز مي توان براي نحوه محاسبه ريشه دوم و ريشه سوم اعداد به همين روش كه به كمك عبارات جبري بيان شد دست يافت.

 مناسب است به اين نكته نيز اشاره كنم كه:اگر جذر عددي مانند A را a محاسبه كرده باشیم.  " اگر  a  عددی اعشاری باشد از ممیز آن برای این بخش از امتحان جذر صرف نظر می شود" در این صورت باقيمانده اين جذر بايد كم تر از  2a+1   باشد زيرا:  

a+1)2=a2+2a+1 ) بنابراين:

  a+1)2-a2=2a+1)

و يا: در محاسبه ريشه سوم باقيمانده بايد از باقيمانده  a+1)3-a3 )  كم تر باشد

پس در محاسبه ريشه سوم باقيمانده : بايد از مجموع (سه برابر مربع جواب بدست آمده با سه برابر جواب بدست آمده و عدد  يك ) كم تر باشد  


+ علیرضا حافظی نسب - چهارشنبه 1388/01/26 - ساعت 19:22